Lavender Minyak Essential

Lavender Minyak Essential
Lavender (Lavandula officinalis) adalah tidak asing kepada dunia aroma. Terdapat cukup beberapa jenis kepada tumbuhan pelbagai guna ini. Daun sempit berwarna hijau / kelabu pada batang panjang dengan bunga kecil ungu / biru yang dilindungi dengan bulu berbentuk bintang. Medan tidak pernah berakhir lavender benar-benar pemandangan yang indah. Cahaya, bunga dan manis aroma mempunyai tanda-tanda bahawa bersifat berkayu. Lavender meluas ditanam di England dan Perancis. Nama berasal dari perkataan Latin 'lavare' yang bermaksud 'untuk mencuci' dan sifat-sifat penyembuhan ditemui cukup sengaja oleh ahli kimia Perancis yang melecur tangannya. Beliau telah dicelupkannya ke dalam bekas yang penuh dengan minyak pati lavender dan luka sembuh benar-benar cepat.
Kegunaan Lavender telah didokumenkan lebih daripada dua ribu tahun. Orang Mesir menggunakan semua jenis herba untuk mumia dan lavender adalah salah seorang daripada mereka. Mereka juga menggunakan minyak pati sebagai minyak wangi bersama-sama dengan orang-orang Arab dan Phoenicia. Orang-orang Rom wangi mandi mereka dengan lavender untuk membersihkan badan dan luka-luka mereka. Uang itu dipakai untuk rasa masakan mereka dan bercampur herba kering dalam ramuan merokok mereka. Orang di Eropah zaman pertengahan bertaburan bunga di atas tanah untuk menangkis penyakit dan sebagai deodoran. The Great Plague of London pada abad ke-17 melihat ramai orang yang membawa tandan lavender untuk melindungi diri mereka daripada penyakit ini kita kini telah diketahui dihantar oleh kutu. Dikatakan bahawa Cleopatra digunakan lavender untuk menggoda Julius Caesar dan Mark Anthony. Well, dia mesti menjadi orang pertama yang membuat lavender popular untuk kualiti afrodisiak!
Daripada pelbagai jenis lavender, 3 jenis adalah biasa untuk aromaterapi. Yang pertama adalah lavender benar, juga dikenali sebagai English Lavender, mempunyai aroma yang indah. Ciri-cirinya terdiri daripada menenangkan, penyembuhan, menenangkan dan mengimbangi anti bakteria dan antiseptik.
Kepelbagaian kedua adalah lavender spike dan hasil minyak yang lebih penting daripada lavender benar. Aroma bau campuran antara kayu putih dan lavender dan telah membersihkan ciri-ciri. Ia juga dikenali sebagai narwastu dan merupakan salah satu daripada minyak yang digunakan untuk mengurapi Yesus.
Kepelbagaian ketiga, Lavandin, adalah gabungan antara lavender benar dan kenaikan. Aroma adalah lebih berkayu dan pedas sedikit dan minyak pati digunakan untuk mengimbangi, menjelaskan dan pembersihan sekali gus menjadikannya minyak yang tersendiri. Ia boleh diterbitkan semula dengan keratan dan tidak mengikut kekuatan.
Walaupun lavender telah digunakan untuk rasa beberapa Maghribi dan hidangan Perancis, saya tidak boleh bayangkan apa jenis rasa ia akan memberikan. Saya pasti ia akan menjadi rasa yang diperoleh tetapi jika saya mempunyai peluang untuk menggunakan herba kering, saya akan menggunakannya untuk perap fillet daging lembu dan menulis mengenainya. Kreativiti adalah cara untuk pergi dengan apa-apa tumbuhan serba boleh. Setelah berkata, lavender digunakan untuk rasa roti, jeli, pencuci mulut dan jangan lupa minuman yang paling popular sepanjang masa, teh.
Hari ini, minyak pati lavender boleh digunakan untuk menyembuhkan luka, mengurangkan jerawat, bau bunga henti, menyegarkan linen dan pakaian, untuk kaki makan air, kayap, kudis, untuk berehat otot ketat, untuk jangkitan tekak, batuk, gigitan serangga dan sengatan. Tarik nafas untuk menenangkan saraf anda.
Seorang rakan saya benar-benar suka aroma lavender. Saya fikir dia telah pergi gila. Rumahnya adalah sepenuhnya putih dari siling ke dinding untuk lantai dan pintu. Sofa kelabu dan itu sahaja. Satu-satunya petunjuk warna lavender mana-mana. Adakah saya perlu memberitahu kepadanya bahawa terlalu banyak lavender akan menyebabkan gynecomastia (pembangunan payudara pada kanak-kanak lelaki)? Nah, satu hari nanti saya akan menyebut beliau melihat bahawa dia telah lulus peringkat yang semakin meningkat ..
Amaran: Jangan menelan. Walaupun minyak pati lavender adalah salah satu daripada beberapa minyak yang boleh digunakan terus ke atas kulit, penjagaan dan berhati-hati perlu diambil apabila berbuat demikian. Pelbagai kegunaan lavender menjadikan ia sukar untuk tahu bila untuk menarik garis. Latihan menahan dan tanggungjawab dan ia tidak akan membawa kepada akibat yang buruk. Sementara itu, mempunyai perasaan yang menyeronokkan dan berbau baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar